onsdag 27 juli 2011

Sjusovardagen

I dag är det sjusovardagen. Det låter väl käckt? Typiskt nog ställde jag om klockan 4 (!!) gånger i morse och var ytterst nära att inte hinna till kursen i tid. Exakt klockan 08.59 knackade jag in portkoden - så jag hann..  Men risken är stor att det blir regn i dag för himlen ser väääldigt mörk ut..

Så här skriver http://www.sverigesradio.se/ om dagen:
Sjusovardagen, som i Sverige infaller den 27 juli, härstammar från en gammal fornkristen legend om sju bröder i Anatolien som tvingades fly till en grotta där de sov i flera hundra år.

Fram till år 1901 var sjusovardagen en helgdag. Enligt den gamla bondepraktikan skulle det regna i sju veckor om det regnade på sjusovardagen. Och vad du än gör, försov dig inte på sjusovardagen. Det sägs att den som gör det kommer att vara trött resten av året.



Nån fler än jag som är morgontrött?

Uppdatering kl 21.00: Det blev inget regn i dag!! Det blev en solig dag!

3 kommentarer:

  1. Vilken j*a tur att jag inte försov mig idag

    SvaraRadera
  2. Pigg som en mört (visserligen inte såååå tidigt då, men...) och absolut inte en droppe regn! I stället blev det en riktigt fin sommardag, som jag tillbringat med lilla barnbarnet i en riktigt fin lekpark.

    Så nu blir det ett riktigt fint år!

    SvaraRadera
  3. hujja,jag var så trött......men jag försov mig inte:)

    vi ska tydligen få regn,men jag vill inte........för vi ska ta reda på hö på fredag

    kramar

    SvaraRadera

Skriv gärna en kommentar! Det är uppskattat.