torsdag 31 mars 2011

Under Karlavagnen

Jag tycker om när det är stjärnklart ute. Det är det enda jag brukar sakna när det blir ljusa vårvinterkvällar. Att luta huvudet bakåt och kika på stjärnhimlen ger mig ett bra perspektiv på tillvarons små futtigheter som kan ha en tendens att stjäla energi, oftast helt i onödan. Min favorit (och den enda stjärnbild som jag kan..harkel..) är karlavagnen. Den är fin!

Bilden är tagen från http://www.dreamstime.com/


Karlavagnen är en asterism bestående av de sju ljusstarkaste stjärnorna i stjärnbilden Stora björnen, och syns från Sverige alltid över horisonten på norra stjärnhimlen, och kan ses varje stjärnklar natt.
Karlavagnen är egentligen ingen "äkta" stjärnbild, eftersom dess stjärnor är lånade från Stora Björnen. Karlavagnen är istället en asterism, ett mönster av stjärnor. Karlavagnen kallades också Odens vagn då Karlavagnen visar sig ovanför Odens sittplats
Källa: Wikipedia.se



Om jag inte hade varit så kass på matte hade jag gärna blivit rymdingenjör och fått studera stjärnhimlen i detalj och kanske blivit den första kvinnan på månen...?

4 kommentarer:

  1. Visst är det vackert med stjärnor!!!

    men att flyga till rymden hade jag aldrig vågat ;-P

    kram/caja

    SvaraRadera
  2. Visst känner man att man är liten... men så återkommer jag då till mitt nuvarande läge och ett par ord jag fick från ännu en klok människa när jag är ledsen över pappa... "Tänk att det nu tänds en ny stjärna på himlen och det är din pappa... då kan du titta på honom under stjärnklara kvällar". Trösteord. Kram till dig min vän å ha en fin dag!

    SvaraRadera
  3. Ja, det skulle ha varit kul att se Catarina på månen! :D

    SvaraRadera
  4. tänk vad fint att stå och titta på karlavagnen innan man kryper till sängs. när jag rökade förr tyckte jag mycket om att stå på balkongen på vårt gamla hus och spana på himlapällen.
    nu blir det inte så - inte utan cigg :(
    dock har det gått 2,5 år... ciggen är borta, men karlavagnen finns ju kvar :)
    kram du vackra ♥

    SvaraRadera

Skriv gärna en kommentar! Det är uppskattat.