onsdag 23 februari 2011

Dukat för frukost

Jag har prenumererat i 5 dagar på övningar i mindfulness. Du hittar dem här I morgon tänkte jag äta en mindfulness-frukost i all enkelhet.


Hej!

Här kommer din fjärde vardagsövning. Denna tillhör mina personliga favoriter. Förslagsvis kan du skriva ut dagens övning och ha den tillgänglig på morgonen.
Äta frukost


Hur ofta sväljer vi inte bara frukosten I all hast samtidigt som vi läser tidningen, ser på tv eller lyssnar på radio. Ta dig tid att äta frukost långsamt och stilla och känn alla smaker, dofter och andra sinnesintryck.


Förslag till intention: Min intention är att bli mer medveten om smak, lukt, struktur, temperatur på det jag äter till frukost.




Alternativt förslag: Min intention är att bli medveten om när min uppmärksamhet vandrar iväg och hur jag kan ta tillbaka den på det jag äter.



Om möjligt, låt radio och tv vara avstängda, gärna också telefonen.


Låt tidningen vara.


Lägg märke till doften, smaken och temperaturen på det du dricker.


Stanna upp någon sekund före varje gång du dricker och ge sedan varje sinne minst fem sekunders uppmärksamhet.


Lägg märke till doften, smaken, strukturen och temperaturen på det du äter.


Stanna upp någon sekund före varje tugga du tar och ge sedan varje sinne minst fem sekunders uppmärksamhet.


Lägg märke till när din uppmärksamhet vandrat iväg på något annat än det du dricker eller äter.


För tillbaka din uppmärksamhet på det du dricker eller äter.


Upprepa förfaranadet så många gånger som krävs.


Bara sitt under trettio sekunder, innan du reser dig upp från frukostbordet.


Smaklig måltid.
Hälsningar,


-Ola Schenström





Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Skriv gärna en kommentar! Det är uppskattat.